Inkluderande design

Vi måste också komma ihåg att all design påverkar användaren, vare sig vi vill det eller inte. Det gäller därför att vi tänker till och är noga med våra designbeslut så att den påverkan vi gör är medveten och med ett gott syfte. Det är fullt möjligt att göra en lösning både lönsam, enkel, hållbar och etisk!

Stereotyper inom design

Inom teknikvärlden finns mycket skevheter. Vi behöver bli mer medvetna om dessa så att förändring kan ske. Vi behöver ändra både beteenden och tankesätt.

Att prata om vilka osynliga stereotyper som kan smyga sig in i vår marknadsföring, våra gränssnitt och våra lösningar brukar ge bra diskussioner. Ett team som kan prata om mångfald och inkludering har bättre förutsättningar för att tidigt upptäcka tankefällor.

Jag har pratat på konferenser om ämnet stereotyper inom design. En version finns inspelad.

Inspelning av föreläsningen stereotyper inom design.

Nedan kommer några områden som jag brukar ta upp när jag föreläser om ämnet.

Våga vara öppen för nya perspektiv

Framförallt behöver vi våga se bortom vår egen verklighet. Våga prata om vilka skevheter som kan finnas i tjänsten du designar. Det är ett bra tecken om teamet vågar prata om dessa saker. Ett mindre bra tecken om det möts av tystnad, ilska eller abrupt samtalsbyte.

Öka mångfalden i teamet vid rekrytering

Var medveten om vilka perspektiv som saknas i ditt team. Vid rekrytering har du ett utmärkt tillfälle att öka mångfalden. Missa inte den chansen genom att falla för dina egna förutfattade meningar om vem som är duktig och inte.

Öva på och inför kompetenspbaserad rekrytering. Om det är möjligt kan du också undvika namn och bild vid en första granskning av CV:n.

Var merveten om stereotyper vid användarundersökningar

Det är lätt att falla för stereotyper när vi beskriver målgruppen och rekryterar deltagare till våra undersökningar.

Bjud in fler perspektiv till designprocessen, men var medveten om vilka som fortfarande saknas.

Framförallt; använd din röst. Du är värd att bli lyssnad på.

Facilitera möten och få fram olika perspektiv

För mig är det viktigt att låta alla komma till tals i möten. Jag har lång erfarenhet av att leda möten och workshops och jag har några olika sätt för att få fram olika perspektiv.

Lappövningar

Att skriva på lappar är en klassiker för att låta alla komma till tals.

  • Ställ en fråga.
  • Låt var och en skriva sina tankar på lappar.
  • Gå laget runt och låt alla berätta om en eller flera lappar de skrivit.

Håll koll på vem som pratat

Om jag är välbekant med mötesdeltagarna kan jag hålla koll på vem som talat och inte.

  1. Ställ en fråga.
  2. Låt den som vill svara, men håll koll på vilka som tar för sig.
  3. Ställ sen en fråga i taget specifikt till de som inte sagt något. Tänk efter så att du inte missar någon.

Det här sättet funkar bäst för mig när jag känner dem jag har möte med. Då vet jag vilka områden de jobbar med och vad de tycker är viktigt. Därmed kan jag rikta frågorna på ett bra sätt.

Introduktionsrundan

  • Börja mötet med att alla presenterar sig.
  • Eller använd en check-in-fråga som alla får svara på.

Att få säga något tidigt i mötet ökar chansen att våga prata senare i diskussionerna. När alla har presenterat sig är det tryggare att säga sitt perspektiv.

Våga fråga efter andra perspektiv

Du ställer en fråga och får ett svar. Vanligtvis är du nöjd där. Tystnad är lika med att hålla med. Eller?

Våga också fråga om någon tycker annorlunda, gör på ett annat sätt eller vill dela ett annat synsätt. Ha ett öppet sinne och låt det finnas flera sätt som är rätt.

Vill du jobba mer med inkluderande design?

Jag kan hjälpa till med:

  • coachning och metodguidning i designprocessen för mer inkluderande design
  • designfeedback och inkluderande användningstester
  • föreläsningar och kurser

Kontakta mig gärna så kan vi diskutera vidare. Skicka ett mail till linda@stenmark.io