Fem områden för att introducera en ny designer

Den första tiden på ett nytt jobb eller nytt uppdrag är viktig. Första intrycker stannar ofta kvar länge och när en ny människa börjar är det såklart fint att visa att den personen är efterlängtad.

Onboarding ser väldigt olika ut på olika ställen. Jag har varit med om allt ifrån väl förberett till inte förberett alls.

“Oj, just det Linda började ju igår.”

Så kan det låta när det inte är så väl förberett för att jag ska börja. Då förstår jag att det kommer hänga på mig själv att skapa mig en bra onboarding. Då gäller det att snabbt få koll på olika nyckelpersoner och att träffa dem för att kunna ställa viktiga frågor och ringa in uppdraget.

“Först vill jag presentera Linda som äntligen börjat idag. Varmt välkommen!”

Det kan också vara väl förberett. Det ställe jag blivit mest imponerad av mottagandet är inUse. Förutom det fantastiska att få en blombukett inför startdagen så gör de en annan riktigt smart grej. På varje företagsmöte visar och berättar de om nya personer som börjar snart. Det innebär att dessa personer uppmärksammas med namn, bild och vi andra uppmanas lägga till dem i vårt nätverk på sociala medier. Det betyder att när väl personen börjar så vet alla medarbetare det och har väntat/längtat på att hen ska börja.

En bra onboarding är båda parters ansvar

Kom ihåg att båda parter ansvarar för att onboardingen går bra. För att hjälpa dig att lyckas har jag satt ihop den här checklistan med fem områden att gå igenom.

Själv tycker jag att första tiden är väldigt spännande. Där det inte finns tydliga svar brukar jag bygga upp ett nätverk av bra personer och ställa mycket frågor.

Fem viktiga områden att få koll på

De områden som jag tycker är hjälpsamma att få koll på i början av ett uppdrag är:

  1. Affärens mål och strategi
  2. Befintliga kundinsikter
  3. Arbetssätt, verktyg och metoder
  4. Designsystem och varumärke
  5. Det sociala och nätverket

Affärens mål och strategi

I början av min karriär brydde jag mig inte så mycket om det här med organisationskartor och beslutsprocesser. Men ju mer erfaren jag blivit desto mer har jag insett hur mycket det påverkar mitt jobb som designer. Därför tycker jag det är bra att få koll på för att veta varför det blir på ett visst sätt. Och såklart för att veta vad jag har möjlighet att påverka och vad jag inte ska försöka ändra.

  • Hur ser organisationskartan ut?
  • Vad är affärens mål?
  • Vad är avdelningens mål?
  • Hur fattas beslut?

Befintliga kundinsikter

Många organisationer som haft designers ett tag har också samlat på sig en hel del kundinsikter/användarinsikter. Genom att få koll på dem slipper du göra samma jobb igen. Värdefulla insikter kan också finnas hos andra team som t ex analysteamet, marknadsanalys eller kundservice.

  • Effektkarta
  • Beteendetyper
  • Kundresan
  • Genomförda undersökningar
  • Senaste användningstesten

Arbetssätt, verktyg och metoder

Kanske finns ett etablerat arbetssätt. Eller kanske ett visst verktyg som används. Första tiden är ett utmärkt tillfälle att sätta dig in i hur dessa metoder och verktyg fungerar.

För dig som introducerar en ny person kan arbetssätt och verktyg kännas självklart, men det är bra för den nya personen att få koll på.

  • Vilka verktyg för design och insiktsarbete används?
  • Hur görs användarundersökningar?
  • Hur mäts webb- och appbeteende?

Designsystem och varumärke

Många organisationer har idag designsystem och det är bra att få veta både tankar bakom designbeslut och hur designsystemet sköts.

  • Bärande principer för designsystemet?
  • Designriktlinjer?
  • Utmärkande drag för varumärket?

Det sociala och nätverket

Mycket att göra och ingen tid för fika? Det är sällan lyckat tycker jag. Att ge tid till varandra för småprat gör att man har lättare att jobba tillsammans sen tycker jag. Se till att det finns tid för att lära känna den nya personen som börjar.

  • Träffa andra designers
  • Vilka andra samarbetar vi med?
  • Skapa utrymme för att lära känna varandra
  • Förväntingar kring fika, luncher, AW osv?

Att få någon att känna sig välkommen

Exakt hur du ska göra för att en ny designer ska känna sig välkommen måste du komma fram till själv. Att ge av sin tid, att tänka ut i förväg hur introduktionen ska vara och att ställa frågan hur den nya vill att onboardingen ska vara brukar vara saker som gör första tiden lyckad.

Kom ihåg att vi alla är människor och vi vill bli sedda och känna att vi bidrar och är värdefulla.

Lycka till med onboardingen!