Rätt förutsättningar för användarinvolvering

Skapa rätt förutsättningar för att involvera målgruppen på rätt sätt. Gör en plan för användarundersökningar i god tid.

Du gör din plan utifrån vilka kommande projekt organisationen ska ägna sig åt. Antingen kan du ta ett större perspektiv och ägna mer tid åt att göra en plan eller så utgår du från hur det fungerar idag och vilka mindre förändringar du vill åstadkomma.

Oavsett vilket upplägg du väljer så är det en framgångsfaktor att planera dina insiktsarbeten. Med framförhållning ökar nämligen chansen att din chef och andra beslutsfattande personer godkänner kostnader för det arbete du vill göra.

Både kvalitativa och kvantitativa insikter är värdefulla

Kvalitativ och kvantitativ data ger olika typer av insikter. Den ena kan inte ersätta den andra. En kombination av båda brukar vara mest värdefullt.

Vanliga kvalitativa metoder är till exempel intervjuer och användningstester.

Vanliga kvantitativa metoder är till exempel enkäter, webbstatistik och A/B-tester.

Att göra en heltäckande planering

Samla ditt team och diskutera nuläget, planen framåt och hur uppföljning ska göras.

Nuläge

  • Vad vet du redan om målgruppen?
  • Vad för undersökningar är redan planerade?
  • Vilken kvalitativ respektive kvantitativ data samlas in löpande?

Planera framåt

  • Vad om målgruppen skulle du ha nytta av att veta mer om?
  • Vilka kommande projekt behövs det nya kundinsikter för att lyckas med?
  • Vilken typ av kvalitativ data behöver du samla in?
  • Vilken typ av kvantitativ data behöver du samla in?
  • Hur ofta vill du träffa användare?

Följa upp

  • Hur ska du följa upp lanseringar?
  • Vilka mål och mätpunkter jobbar du med?
  • Hur ska du följa upp dina mål och mätpunkter?

Svaren på frågorna hjälper dig att göra en lämplig plan. Med en plan är du mer redo, kan vara tydlig gentemot andra och ge dig själv rätt förutsättningar för att lyckas göra de undersökningar som behövs.

Att göra förbättringar utifrån nuläget

Om du vill utgå från ditt nuläge och bara göra mindre förändringar kan en retro för kundinsikter vara en enkel väg framåt.

Reflektera och diskutera nuläge och önskade förändringar

  • Vad fungerar bra idag?
  • Vad behöver förändras?
  • Vilka andra faktorer/projekt kan påverka arbetet med användarinsikter?

Välj ut ett par förändringar

Avsätt minst 15 minuter till att välja ut vilka 1–2 förändringar du ska genomföra. Prata igenom dessa förändringar så att alla är överrens.

Nästa steg

Det är bra att bli så konkret som möjligt innan planeringen är klar. Med konkret menar jag:

  • Bestäm datum för undersökningar och uppföljningar
  • Bestäm vad undersökningar ska handla om
  • Boka in möten inför och efter undersökningsdagarna

Om du och teamet till exempel bestämmer att uppföljning av webbstatistik ska göras en gång i månaden behöver du boka in ett tillfälle för uppföljningen. Vad ska agendan vara för uppföljningen? Är det något som alla ska vara delaktiga i eller är det en person som ska ansvara för att ta fram material inför mötet? Det är bra att diskutera upplägg och förväntningar så att det är tydligt för alla.

Framförhållning är svårt men bra

Det är mycket inom design som är rörligt och ständigt förändras. Därför kan det vara svårt att veta när vilken undersökning behövs. Men detta går att öva upp! Om du planerar mer kommer du också bli bättre på att göra en bedömning om vad som kommer hålla och inte.

Tyvärr är det vanligt att designers inte får göra de undersökningar som de vill. En av anledningarna upplever jag är att förslag om undersökningsbudget kommer för sent. När jag har haft mer framförhållning har också min budget för undersökningar (användningstester, intervjuer, enkäter) ökat.

Lycka till med att planera dina undersökningar!