Att sälja in designmetodik

Designers ger som mest värde när organisationen förstår vad vi kan bidra med.

Men jag hör att det fortfarande finns en hel del motstånd och skav. Designers kommer in för sent i projekten, det enda som förväntas är att sätta färg på ett befintligt flöde eller att tydliga användarbehov ignoreras. Känner du igen dig?

Fortfarande finns en hel del frustration kring designarbete när organisationen vi försöker hjälpa inte har koll på vad design kan bidra med. Då behöver vi sprida kunskap om designmetodik och vad UX är, men också kunna argumentera för värdet med design.

Att lyssna är centralt för att kunna argumentera väl

Det finns många argument för varför designmetodik är värdefullt och bra. Till exempel:

  • Ökad lönsamhet
  • Ökad kundnöjdhet
  • Effektivare arbetssätt
  • Minskad utvecklingskostnad
  • Bättre samarbete mellan olika avdelningar
  • Mer inkluderande tjänst

Men det spelar ingen roll hur bra argument du har, om inte du använder det argument som den du pratar med blir fångad av. Därför behöver du först lyssna in vad som är viktigt för den du pratar med. När du vet det kan du välja ett lämpligt argument och komma framåt i resan att övertyga om värdet med design.

Genom att lyssna och ställa frågor förstår vi mer om organisationen och personerna som jobbar där. Vad har organisationen för kortsiktiga och långsiktiga mål? Vad pratas det mycket om? Vilka områden värderas högt? Svaren på de frågorna är ledtrådar till vilka argument som kommer vara effektiva.

Hitta ditt sätt att sprida budskapet

När du väl hittat vilka argument som du tror kan få stor effekt inom organisationen är det dags att hitta ditt sätt att sprida budskapet. Du behöver våga upprepa dig för att budskapet verkligen ska gå in. Förändring tar tid.

Ett sätt att sprida kunskap, framgångshistorier och argument är att skriva och ett annat är att prata. Du behöver hitta ett sätt som passar dig och som du kan hålla i över tid.

Det finns olika sätt att göra på, till exempel:

  • Skriva blogginlägg/artiklar
  • Hålla presentationer
  • Spela in videos
  • Sprida kunskap/tips i chattkanaler
  • Involvera i designprocessen
  • Ordna interna evenemang där andra pratar.

För att du ska orka hålla i och må bra tycker jag att du ska välja ett (eller flera) sätt som du gillar. Välj gärna ett sätt som du vill utvecklas inom.

Fler smarta knep för att sprida designmetodik

Du behöver rusta dig med tålamod eftersom det tar tid att få en organisation att först köpa in sig på varför ett användarcentrerat arbetssätt är värdefullt och sen att börja arbeta enligt de principerna. Oavsett vilken strategi du väljer finns det fler saker att dra nytta av.

Kaffesnacket

Förutom att marknadsföra UX internt tycker jag du ska använda dig av kaffeautomaten. Med det menar jag att fånga personer vid kaffeautomaten och säga några ord om just design. Självklart gärna genom att ställa väl valda frågor.

Att prata enskilt med personer förstärker ditt budskap. I en sån situation kan du också hitta personer som kan bli ambassadörer för designmetodik.

Att mäta värdet

I en del organisationer är det kvantitativa viktigt medan det kvalitativa är viktigt i andra organisationer. Att mäta och följa upp de insatser och projekt som görs är ett bra sätt att få konkreta argument.

Kom ihåg att både kvalitativa och kvantitativa mätpunkter väger tungt och det ena behöver inte utesluta det andra.

Våga prata om design ofta och mycket

Du kommer att komma långt bara av att våga prata om design. Gör det ofta och mycket och var inte rätt för att upprepa samma saker flera gånger. Det är viktigt att hitta ett sätt att förmedla värdet av design som känns bra för dig. Förändring tar tid så ha tålamod och prata på.

Tillsammans blir vi dubbelt så bra

Jag är övertygad om att du kommer göra stordåd i din organisation. Men ibland kan det vara skönt att vara fler. Vill du ha pepp, stöttning och andra designers att diskutera med?

Anmäl dig till UX-juntan!