Att ta fram inkluderande design

Det finns mycket vi designers kan göra för att göra vårt samhälle mer jämlikt och för att visa alla människors lika värde. Var och en av oss kan göra skillnad, på många olika plan, genom att verka där vi är. Gräva där vi står. För att konkretisera mer beskriver jag här några områden där vi som jobbar med UX faktiskt kan agera för att göra skillnad.

Utmana självklarheter

Vilka självklarheter finns i er organisation? Våga utmana dem! Utmana i diskussioner, möten, workshops och insiktsarbeten.

Ofta kan falska sanningar få fäste och sprida sig. Något som är lätt att ta till sig och som stämmer med vår nuvarande världsbild är lättare att se som “sant” även om det inte är det. Våga därför utmana.

Perspektiv inom teamet

Vilka är ni i ert team? Är ni lika vad gäller:

  • Ålder
  • Kön
  • Etnicitet
  • Erfarenhet
  • Religion
  • Sexuell läggning
  • Sexuell identitet
  • Utbildning
  • Digital vana
  • Intressen

Vilka perspektiv saknas i ert team? Var öppen för att ta reda på mer om de perspektiv som saknas. Prata inte bara om andra grupper, utan se till att involvera de perspektiv som saknas under designprocessen.

Alla har förutfattade meningar

Kanske är ni lika inom teamet eller så är ni olika. Oavsett vilket är det nyttigt att fundera på vilka förutfattade meningar teamet har. Särskilt när det gäller användarna och/eller kunderna. Exempelvis:

  • Är ”alla kunder” digitala?
  • Har “alla kunder” mobilt bankID?
  • Kan “alla kunder” svenska?
  • Kan “alla kunder” läsa/skriva?
  • Bor “alla kunder” i en storstad?

Extra viktig tycker jag det är att vi som designar digitala tjänster behöver prata om hur de som inte är digitala ska göra. Ta upp frågan om digitalt utanförskap och diskutera hur det kan påverka er lösning.

Våga säga ifrån (enklare att tänka än att göra)

Kanske det allra enklaste att tänka men svåraste att göra: säg ifrån när något (eller någon) är diskriminerande. Det kan handla om allt från ett gränssnitt till en kommentar om någon annan. Våga bidra med ditt perspektiv och våga säga ifrån.

Mångfald i målgruppsbeskrivningar

Se till att mångfald speglas i dina målgruppsbeskrivningar, t ex

  • personas
  • beteendetyper
  • kundresor
  • storyboards
  • empatikartor.

Det är lätt att visa sånt som är likt en själv. Men fastna inte i den fällan utan se till att visa en bredare bild än så.

Jag upplever att det är vanligt att visa sina personas som vita 30-åringar utan särskilt stora hinder i livet. Men hur är det för den med nedsatt syn, den som inte kan svenska, den som inte har tillgång till intenet och den som inte kan läsa?

Tanken med målgruppsbeskrivningar är just att ge empati för målgruppen. Därför är det ännu bättre att våga visa mycket mångfald i dessa.

Rekrytering av målgruppen till undersökningar

Tänker du på att få en bredd av din målgrupp när du rekryterar deltagare till dina undersökningar? Det är ofta en bra strategi att försöka fånga minoriteter och särskilt anstränga sig för att få träffa personer som är olika dig själv.

Börja med att lägga märke till vilka du träffar i undersökningar, intervjuer och användningstester. Är det en blandning av personer eller är de flesta lika dig själv?

Tillgänglighet är ett lagkrav

För myndigheter och samhällsviktiga tjänster är tillgänglighet på webben ett lagkrav. Tillgänglighet innebär att vem som helst ska kunna använda webben och ta till sig den information som finns där. Det kan handla om människor som har nedsatt eller ingen syn, darriga händer eller hörselnedsättning. Oftast är webbsidor som anpassats enligt tillgänglighetskraven bra för alla.

Viktigast; fortsätt involvera användare i hela designprocessen

Från början till slut behövs användarinvolvering för att lyckas skapa inkluderande grännsnitt. Min personliga favorit är användningstester, men det sker i mitten och slutet av designprocessen. Det gäller att få insikter tidigare också, annars kan det vara fel lösning som utvärderas.

Avslutningsvis vill jag poängtera att det är viktigt att du själv vågar ha ett öppet sinne när du träffar målgruppen. Först då kan du verkligen ta till dig de insikter som användarna bidrar med. Även om de inte alls stämmer överrens med vad du själv gillar och tänker.

Varje människa räknas och vi vill ha ett samhälle och en digital värld som är inkluderande för alla. Att bidra till det är fint och viktigt, oavsett bransch.