Vad är en UX Lead?
På senaste tiden tycker jag mig se att antalet design leads ökat kraftigt. Det är ett tydligt tecken på att design fått en starkare roll inom många organisationer. Många företag och verksamheter har upptäckt och förstått vilket värde designmetodik kan bidra med. Goda nyheter med andra ord!
Våra designteam ökar och därmed blir behovet av ledarskap större. Vi behöver dela upp UX-ansvaret mer mellan oss och att tilldela lead-ansvar är ett sätt att göra just det. Men det kan vara otydligt vad det egentligen innebär att vara lead. Ansvaret kan tolkas på många olika sätt och begreppet har lika många betydelser som det finns designers.
I min roll som konsult har jag nöjet att träffa många olika designteam. Ledaransvaret varierar, men tre olika områden lyser starkast. Du kan vara lead för:
- andra designers
- designprocessen
- användarupplevelsen eller själva produkten.
Ibland är det inte tydligt vad du förväntas vara lead för. Därför tänkte jag beskriva hur jag ser på olika lead-ansvar. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att förtydliga din roll.
Att leda andra designers
Det behöver inte bara vara chefen som förväntas leda. Som design lead eller UX lead kan du ha ansvar för dina designkollegor även om du inte har lönesamtal. Kanske är du mer erfaren eller är intresserad av ledarskap. Ansvaret handlar om att stötta kollegorna i deras utveckling genom coachning, kompetensutveckling och att bygga en stark kultur. Det kan till viss del innehålla arbete med arbetsmiljön och till exempel att kratta designvägen så att det blir mindre stress i vardagen.
Att vara lead för andra designers innebär att:
- coacha designers
- forma kompetensutveckling som passar gruppen
- bygga en stark designkultur
- skapa en bra arbetsmiljö och minska stress för designers.
Den här sortens lead-roll är som design; den syns inte om det görs bra, men när det inte fungerar är det tydligt för alla.
Att vara ansvarig för designprocessen
När designmognaden börjar öka i en organisation och antalet designers ökar brukar det kunna bli lite rörigt ett tag. Då är det dags att styra upp designprocessen och för det behövs en lead.
Att vara lead för designprocessen innebär att:
- kratta för att designers tar med tidigt i projekt
- styra upp processer inom designarbetet
- guida i designarbete
- planera designarbete
- prata design med de som inte pratar design.
Kort sagt handlar det här ledaransvaret om att skapa rätt förutsättningar för designarbetet. När det finns uppstyrda arbetssätt och design är etablerat minskar frustrationen och mer energi kan läggas på själva designarbetet (allt från research till detaljdesign).
Många organisationer jag jobbat med styr upp regelbundna användningstester, enkätundersökningar och uppföljning för webbstatistik i det här läget. Det betyder inte att en person ska göra allt. Istället ska den som är lead se till att det finns budget, verktyg och ett arbetssätt för detta. Beroende på organisation, visioner och designteam behöver olika saker styras upp. Du kan behöva vara detektiv för att ta reda på vilka utmaningar som finns och vara strateg för att klura ut det smartaste sättet att få till lösningar.
Att driva en produktvision
En ganska missförstådd typ av lead-roll är den där det är ansvaret för själva produkten som är i fokus. Att vara design lead för det inloggade läget, mobilappen eller upplevelsen av hela tjänsten kan vara svårt. Du behöver samarbeta bra med affären, tekniken, sälj och marknadsföring. Dessutom förväntas du förmodligen ha koll på omvärlden och hur er organisation ska reagera.
Den här rollen är inte lätt, men otroligt spännande. Att vara lead för designen, produkten eller tjänsten innebär att:
- forma en vision för tjänsten/produkten
- ta fram designriktlinjer
- införa och hålla i designfeedback
- får till synk och samarbete mellan designers.
I den här rollen behöver du ha mod. Du behöver ha visioner. Du behöver våga sträva efter en framtidsbild och du behöver få med dig andra att jobba mot den framtidsbilden.
Att komma förbi ett nej
Du kommer förmodligen få höra nej, men kanske behöver du våga stå på dig och på ett snyggt och strategiskt vis komma förbi det där nej:et.
Till exempel vill du att tjänsten ska uppfylla de tillgänglighetskrav som finns. Färgerna behöver uppdateras men den som är varumärkesansvarig säger nej. Det kan krävas finess och finurlighet för att komma förbi det.
Kanske är det flera autonoma team som jobbar på produkten eller tjänsten och du är en av de som ansvarar för användarupplevelsen. Det börjar spreta och blir allt mindre konsekvent. Du vill inte förstöra teamens autonomitet men ändå behöver något förändras för de drar åt olika håll. En kickoff med teamen där ni tillsammans sätter upp en förnyad designvision tror du skulle vara bra. Men det finns ingen budget till det. Då kan du behöva hitta tid och plats att ändå genomföra något visionsarbete.
Att våga kliva in i ledarrollen
Ledarskap är otroligt intressant och lärorikt tycker jag. Det handlar inte alls om att peka med hela handen, men ändå behöver du våga kliva in i ledarskapet och ta plats. Våga vara nyfiken, våga ställa frågor och lyssna på svaren, våga bortse från det du själv tycker, våga stå fast vid det du själv tycker, lita på dina värderingar, våga vara dig själv och lita på att just du kan vara en fantastiskt klok och proffsig ledare.
För mig handlar ledarskap mycket om mod och att våga, men att inte tappa mig själv och mina värderingar. Att leda andra handlar om att se dem människor jag ska vara ledare för och lyfta fram de olika perspektiv som finns i den gruppen. Men också att våga ta beslut även om det inte gör alla nöjda. Annars kommer vi inte alls framåt och det blir inte heller bra. För framåt ska vi och det med så mycket inkludering som möjligt. Lycka till!