Att visualisera en UX-planering
Det är lätt att vilja gå direkt på designandet i ett nytt uppdrag eller projekt. Men ofta kan även små projekt må bra av lite planering och eftertanke innan du sätter igång. I vissa miljöer sker UX-arbetet regelbundet och är uppsatt enligt en process. Då är behovet av projektplanering inte lika stort, men det är ändå bra att ha en visuell plan över processen.
En plan kan hjälpa dig att involvera andra i tid
En av de viktigaste anledningarna till att planera ditt designarbete är för att lyckas involvera andra i tid. Ofta behöver användare rekryteras i tid och intressenter behöver få veta i god tid när de ska vara med på möten.
Andra kommer uppskatta att du involverar och bokar in möten i tid. Ingen gillar att plötsligt bli inbokad på ett otydligt möte redan i eftermiddag. Det känns väldigt osäkert. Bättre att boka in möten några veckor i förväg och tydligt beskriva vad deltagarna kan förvänta sig av mötet.
Frågor att besvara för att komma igång med planeringen
Olika projekt har olika förutsättningar och det gör att det tar olika lång tid att genomföra. Ambitionsnivå, omfattning och aktiviteter måste anpassas till vilken tid som finns i kalender och timmar. Du kan ta hjälp av de här frågorna för att göra planen.
- Finns en definitiv deadline?
- Hur mycket tid kan du lägga?
- Vilka personer bör vara med? Tech, PM, marknad, content, kundservice, andra designers…
- Vilka milstolpar kan du definiera?
- Hur ska användare involveras?
- Hur mycket vill beställaren vara involverad?
Genom att du definierar milstolpar och aktiviteter kan du också förstå vad du behöver göra innan dessa för att bli klar i tid. Om du ska göra intervjuer en viss vecka behöver du göra rekryteringen av användarna och stämma av intervjuguiden innan dess.
Att visualisera din plan
En övergripande och visuell plan kan hjälpa dig i kommunikationen med andra. Här kommer några tips på hur din plan kan se ut.
Fokus på kalendertid och aktiviteter
Du vet när projektet startar och du kanske till och med vet när det ska vara levererat. Då kan det vara läge att visa planen utifrån veckor eller månader. Du kan markera viktiga beslutspunkter i en färg och aktiviteter i en annan färg. Vissa aktiviteter sträcker sig över lång tid och andra är kortare. Puck Wester har visat mig den här typen av plan.
Fokus på designprocessens steg och progression
För pedagogikens skull kan det vara smart att visualisera designprocessen och vilka aktiviteter som görs i vilket steg. När du inte vet exakt när i tid du ska göra vad kan det vara bättre att fokusera på de olika stegen.
Ett otroligt pedagogiskt knep som jag lärt mig av Julia Stuxgren är att visa var i processen du är nu. Lite som på en karta där det står ”Här är du”, fast i planen.
Fokus på aktiviteterna och milstolpar
Egentligen behöver en planering inte vara mer komplicerad än en lista med aktiviteterna och när de är tänkta att genomföras. En sån lista skriver jag till beställaren och beskriver kort vad varje aktivitet innebär. Det är skönt att få ok på innan start.
Fokus på kontinuitet med ett årshjul
Det blir allt vanligare med kontinuerligt designarbete. Då kan det passa bättre med ett årshjul där det syns när vilken typ av insiktsarbete ska göras. Exempelvis kanske användningstester görs en gång i månaden och en gång i halvåret görs intervjuer med personer med olika tillgänglighetsbehov.
Var förberedd och beredd på förändring
Som Taylor Swift sjunger:
”If you fail to plan, you plan to fail”
Det betyder dock inte att du aldrig kommer behöva ändra en plan längst vägen. Jag är övertygad om att en övergripande plan hjälper dig att göra rätt sak i rätt tid, men du kommer behöva justera längst projektets gång.
Lycka till med din plan och ditt projekt!