Checklista för att lyckas med din workshop
Jag älskar workshops! Gör du också det? Oftast är det inte så lyckat att bara köra på med brainstorming genom att bolla idéer direkt. Istället behöver vi tänka smartare för att få ut värde från våra kreativa möten.
Att hålla i möten och workshops, alltså facilitering, är en helt egen kompetens tycker jag. Det tar tid att lära sig, men övning ger färdighet.
Kombinera eget arbete med diskussioner tillsammans
Det viktigaste är att låta varje kreativt möte innehålla moment av att jobba enskilt, fast tillsammans. Att ha tillgång till varandra för att kunna ställa frågor, att få känslan av kreativt flöde tillsammans och att tillsammans stänga ute andra saker som kan pocka på ens uppmärksamhet; det ger resultat.
Variera därför mellan diskussion och att låta deltagarna tänka själva en stund. Då minskar risken att diskussionen tar fart åt första bästa sidospår och sen inte hittar tillbaka. Men om alla också får landa i sina egna tankar ökar chansen att fler spår och viktiga vinklar tas upp.
Håll koll på tiden
Tiden springer lätt iväg, särskilt när något ska diskuteras. Men tänk igenom redan innan vad som kan strykas vid behov. Annars blir det lätt sista punkten, men det kanske är något annat som är minst viktigt?
Skapa rätt förutsättningar för kreativitet
I alla kreativa möten är det viktigt att värma upp hjärnan och komma i rätt sinnesstämning. Börja därför med en uppvärmning.
Hela checklistan för lyckade workshops
- Syfte: Varför ska vi ha denna workshop?
- Mål: Vad ska vi ha uppnått när tiden är slut?
- Vilka övningar passar för att uppnå målet?
- Hur får jag deltagarna att känna sig välkomna och behövda?
- Vad för uppvärmning kan passa?
- Behöver deltagarna delas upp i grupper? Hur?
- Vad för material behövs?
- Hur ska jag samla ihop resultatet under/efter workshopen?
- När ska vi ta paus?
- Hur ska workshopen avslutas? Check out? Utvärdering?
- Hur lång tid får varje moment ta?
- Vad kan strykas/kortas ner vid behov?
3 saker att komplettera din workshop med
Det är inte alltid som ett problem kan lösas med en enskild workshop. Våga använda dig av tiden före och efter för att lyckas skapa ännu mer värde och öka kreativiteten ytterligare.
1. Intervjuer kan ge värdefull förförståelse
Komplettera gärna med att göra enskilda intervjuer innan. Det ger dig en bättre bild av utmaningen och gör att du lär känna deltagarna och deras perspektiv bättre.
2. Följ upp workshopen efteråt
Allt behöver inte beslutas under ett kreativt möte. Låt det vara kreativt. Beslut och vägval kan göras efteråt eller på ett uppföljningsmöte.
3. Gör en serie av kreativa möten
Att hålla en serie kreativa möten brukar ge stor effekt. Då finns möjlighet för deltagarna att lära sig den nya metodiken. Dessutom blir det flera chanser att bidra vilket ökar involvering och engagemang.
Design är ett lagarbete
Genom att göra dina workshops på rätt sätt kan du se till göra design till den teamuppgift det är och skapa lönsamma, hållbara och användbara tjänster tillsammans.